telefon QR

Europejskie praktyki zawodowe

wielkość:

Projekt: Europejskie praktyki zawodowe

Cel główny:

Przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

Cele szczegółowe:

- podniesienie kwalifikacji zawodowych,

- zapoznanie z organizacją przedsiębiorstw,

z nowoczesnymi technologiami pracy, aktualnymi rozwiązaniami branżowymi,

- możliwość sprawdzenia wiedzy teoretycznej w praktyce,

- zapoznanie z perspektywami pracy za granicą,

- poszerzenie wiadomości nt. rynku pracy i przedsiębiorczości,

- nabycie umiejętności pracy w innej kulturze,

- poznanie warunków gospodarczych kraju partnerskiego,

- skonfrontowanie polskiego systemu kształcenia zawodowego z angielskim i włoskim,

- doskonalenie umiejętności językowych (j. ang., w tym zawodowy),

- uświadomienie uczniom ich braków w celu zmotywowania do dalszej nauki,

- uczenie radzenia sobie z problemami w nowym nieznanym otoczeniu, współpracy w grupie, odpowiedzialności za siebie nawzajem, samodzielności,

- uczenie tolerancji w kontakcie z innymi kulturami.

W styczniu 2018 r. Zespół opracował wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pt. ,,Europejskie praktyki zawodowe. W oparciu o wcześniejsze doświadczenia kontynuowano współpracę z Partnerem na terenie Włoch SISTEMA TURISMO oraz w Anglii z firmąPOLARIS EU ENTERPRISE LIMITED.. Nawiązano nową współpracę z partnerem w Hiszpanii firmą EuroMind.

W czerwcu 2018 roku. wniosek uzyskał pozytywną opinię i znalazł się na liście projektów przeznaczonych do realizacji.. Następnie rozpoczęły się prace nad realizacją projektu. W styczniu 2019 r. została przeprowadzona rekrutacja uczestników. Projekt był adresowany do uczniów Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Pińczowie kształcących się w zawodach: technik informatyk, technik ekonomista, technik budownictwa, technik obsługi turystycznej i technik pojazdów samochodowych. W projekcie mogło brać udział 64 uczniów. Komisja rekrutacyjna, skrupulatnie opracowała kryteria kwalifikujące uczestnika do wzięcia udziału w projekcie, które opierały się na:

- wyniku testu kwalifikującego z j. angielskiego,

- średniej ocen z przedmiotów zawodowych,

- ocenie z zachowania,

- opinii wychowawcy,

(w miarę potrzeb - wyniku rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej znajomość j. angielskiego w mowie oraz motywację ucznia do wyjazdu)

Komisja wybrała firmę (zapytanie ofertowe), która przygotowała transport uczniów do Włoch, Hiszpanii i Anglii, zajęła się ubezpieczeniem uczniów i opiekunów w trakcie odbywania stażu. Zespół Projektowy przygotował materiały informacyjne i promocyjne.

Uczniowie uczestniczyli w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych (kurs j. angielskiego zawodowego), które przygotowywały ich do odbycia dwutygodniowych praktyk. Podczas przygotowań do wyjazdu dużą rolę odegrały cykliczne spotkania informacyjno-organizacyjne prowadzone przez koordynatora projektu, podczas których uczniowie i ich rodzice zostali poinformowani o sprawach związanych z formalnymi aspektami stażu (prawa i obowiązki stron, dokumentacja) jak również spotkania dotyczące aspektów związanych z długą rozłąką z rodzicami czy zachowaniem w obcym kraju. Podczas tego typu spotkań uczestnicy mogli uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania związane z wyjazdem.

Podczas pobytu w Bilston, Maladze i Rimini została zrealizowana faza przygotowania kulturowego, która nie kolidowała z odbywanymi praktykami. Obejmowała zapoznanie się z miastami goszczącymi naszych uczniów i specyfiką kultury. Ponadto miały miejsce wyjazdy kulturoznawcze i spotkania integracyjne. Wszystkie zajęcia zostały sfinansowane ze środków unijnych.

Przed wyjazdem na zagraniczne praktyki uczniowie podpisali umowę o praktyki, opracowaną przez Zespół Projektowy i zaakceptowaną przez NA.

W trakcie odbywania praktyk zrealizowano cele szczegółowe, tj.: poznanie obowiązujących procedur i standardów na zachodnioeuropejskim rynku pracy oraz możliwość doskonalenia umiejętności językowych. Uczniowie mieli również szansę na poznanie kultury i obyczajów: Hiszpanii, Anglii oraz Włoch ,a także na konfrontację posiadanej wiedzy teoretycznej z zakresu swojego profilu zawodowego z praktyką.

Dzięki pobytowi i pracy w innym kraju, z inną specyfiką kulturową, odmiennymi zwyczajami, upodobaniami i mentalnością tamtejszego społeczeństwa, praktykanci otrzymali wielką lekcję tolerancji i wyrozumiałości dla przedstawicieli innych kultur oraz zrozumieli dobrze zjawisko przenikania się różnych kultur i zwyczajów oraz potrzebę wyrozumiałości i otwarcia się na przedstawicieli innych narodów z całą ich odmiennością, nie zawsze dla nas zrozumiałą i często trudną do zaakceptowania.

Uczestnicy projektu:

Gr.1. technik budownictwa 8 os, technik pojazdów samochodowych- 8 osób (Anglia), łącznie 16 uczniów,

Gr.2. technik obsługi turystycznej 8 os, technik ekonomista 8 os (Hiszpania) łącznie 16 uczniów,

Gr.3. technik obsługi turystycznej 16 os, technik informatyk 16 os (Włochy ) łącznie 32 uczniów.

Uczniowie kształcący się w zawodzie technik pojazdów samochodowych nauczyli się: dobierać i stosować metody diagnozowania usterek i sposobów weryfikacji uszkodzonych elementów pojazdów samochodowych; dobierać i posługiwać się narzędziami kontrolno-pomiarowymi oraz urządzeniami diagnostycznymi dla pojazdów samochodowych; posługiwać się instrukcjami obsługi i naprawy, wynikami badań stanu technicznego pojazdów, katalogami, poradnikami i inną literaturą techniczną pojazdów samochodowych; dobierać i stosować metody naprawy pojazdów samochodowych ze względu na zakres i koszty.

Technik budowlaniec – uczniowie uczący się w tym zawodzie w wyniku realizacji stażu nauczyli się określać rodzaj i zakres i zakres robót budowlanych, zaplanować przebieg robót budowlanych. Zaplanować i zorganizować prace remontowe i naprawcze oraz modernizacyjne w obiekcie budowlanym.

Uczniowie kształcący się w zawodzie technik organizacji turystyki ,technik informatyk oraz technik ekonomista uzyskali świadomość wagi i przydatności tworzenia strategii współpracy w grupie, zastosowania się do zwyczajów i organizacji pracy w innym kraju. Doskonalili praktyczną znajomość języka angielskiego. Nauczyli się przewidywania zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi oraz mienia, zgodnie z wykonywanymi zadaniami zawodowymi. Mieli możliwość sprawdzenia się na różnych stanowiskach związanych z szeroko pojętym zawodem technik informatyk, technik ekonomista oraz technik obsługi turystycznej.

Pierwsza grupa uczestników projektu wraz z opiekunami przebywała w Anglii w okresie 3 czerwca – 14 czerwca 2019 r, grupa 2 z opiekunami przebywała w Hiszpanii w terminie 6 kwietnia - 19 kwietnia 2019 r i 3 grupa wraz z opiekunami we Włoszech od 13 maja - 24 maja 2019 r

W czasie praktyk uczniowie mieli zapewnioną opiekę, pełne utrzymanie, zakwaterowanie i naukę na bardzo wysokim poziomie. Poza tym otrzymali kieszonkowe. Ogólny nadzór merytoryczny nad realizacją projektu sprawowany był przez dyrektora szkoły i koordynatora projektu.

Po ukończeniu praktyk Uczestnicy otrzymali od Partnerów certyfikaty, które stanowią doskonałe potwierdzenie zdobytych umiejętności praktycznych i językowych. Dokument ten jest wystawiony w dwóch wersjach językowych polskiej i angielskiej.

Wszystkie kryteria programowe zawarte w projekcie są zgodne z wymogami jakościowymi koniecznymi do ubiegania się o dokument EUROPASS MOBILITY, który stanowi dla uczestników dodatkową wartość z odbytych praktyk. Potwierdza on praktyki zagraniczne odbyte w Hiszpanii Anglii i Włoszech. Dokument ten zawiera uzyskane w trakcie praktyk kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.

Po powrocie z praktyk zagranicznych uczniowie złożyli raporty, które zastały zaakceptowane. Wynika z nich, że kompetencje zawodowe uczniów zdecydowanie wzrosły, a cele projektu zostały zrealizowane. Wzrosła pewność siebie uczestników, poznali metody pracy w europejskim, wielokulturowym środowisku, odkryli w sobie nowe możliwości rozwoju zawodowego oraz wzrosła ich samoocena. Przede wszystkim uczestnicy projektu podwyższyli swoje umiejętności zawodowe o unikalne elementy związane z nauczanym zawodem, przełamali barierę komunikowania się w języku obcym w miejscu pracy. Nabyli też nowe umiejętności społeczne i adaptacyjne, ułatwiające współdziałanie w grupie, zarówno towarzyskiej jak i w zespole zawodowym, co ułatwiło rozwiązywanie codziennych problemów, zrozumienie i tolerancję dla innych członków zespołu.

Dzięki pobytowi i pracy w innym kraju, z inną specyfiką kulturową, odmiennymi zwyczajami, upodobaniami i mentalnością tamtejszego społeczeństwa, stażyści otrzymali wielką lekcję tolerancji i wyrozumiałości dla przedstawicieli innych kultur oraz zrozumieli dobrze zjawisko przenikania się różnych kultur, zwyczajów, oraz potrzebę wyrozumiałości i otwarcia się na przedstawicieli innych narodów z całą ich odmiennością, nie zawsze dla nas zrozumiałą i często trudną do zaakceptowania.

Na stronie naszej szkoły (www.zszpinczow.pl) Promotor zamieścił informację na temat praktyk, która była w trakcie realizacji projektu uaktualniana, co pozwoliło na bieżące informowanie społeczności lokalnej o etapach jego realizacji. Na stronie internetowej utworzona została podstrona Erasmus+, gdzie zostały umieszczone wszelkie informację dotyczące projektu. Bieżący kontakt z uczestnikami i opiekunami stażu odbywał się poprzez specjalnie utworzoną grupę na Facebooku. Upowszechnianie rezultatów projektu odbyło się również w postaci spotkania podsumowującego praktyki zagraniczne, w którym uczestniczyli Beneficjenci, ich rodziny, nauczyciele, Dyrektor szkoły, opiekunowie, lokalne władze.

Promocja i upowszechnianie rezultatów projektu wśród innych organizacji na poziomie krajowym nastąpi poprzez udział Koordynatora projektu w seminariach i konferencjach organizowanych w celu wymiany doświadczeń związanych z realizacją projektów w ramach programu Erasmus+.

English French German Italian Portuguese Russian Spanish
kwiecień 2024
pwścpsn
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
2016230
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
Do zeszłego tyg.
W tym miesiącu
W zeszłym m-cu
Wszystkie dni
278
531
809
2013101
7407
10193
2016230

Your IP: 3.234.244.181
Server Time: 2024-04-23 15:16:40
Visitors Counter
Dzisiaj jest
Wtorek
23 kwietnia 2024
Imieniny obchodzą
Adalbert, Gerard, Gerarda, Gerhard, Helena, Jerzy, Wojciech
Do końca roku zostało
253 dni

logo cke

odnośnik,jpg

 

BIP




Powered by Joomla!®. Developed by: joomla 2.5 themes  Valid XHTML and CSS.

J.H. zszpinczow.pl Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.